joi, 11 februarie 2010

Prima descriere de la gradinita

Pentru bunicii Mariei, care sunt departe si nu o vad destul de des. :)

Descriere - Elemente privind dezvoltarea psihologica
Comportamente - Descriere calitativa

1.Disponibilitatea de a explora actvitati noi.
Este deschisa catre cunoastere si interesata de fenomenele pe care le observa in jurul sau. Atunci cand se simte in siguranta, isi manifesta in mod activ curiozitatea si dorinta de explorare.

2. Contactul cu ceilalti (copii/adulti).
Stabileste relatii cu alti copii, insa se orienteaza mai mult catre contactul cu persoanele adulte, de la care urmareste sa obtina atentie si protectie. Despartirea de adult este uneori dificila.

3. Resurse atentionale (concentrare, gradul in care copilul este sau nu distras de la activitate).
Isi poate concentra resursele atentionale pe durate scurte de timp. Are tendinta de a se centra, succesiv, pe mai multe surse de stimulare. Atunci cand este ghidata de adult, reuseste sa isi mobilizeze atentia mai eficient.

4. Reactia la schimbarea rutinei.
In cazul modificarilor de program, prima reactie este una tematoare pe care o gestioneaza in interactiune cu adultul (figura securizanta).Ii place sa stie succesiunea activitatilor, sa detina o structura stabila.

5. Atasamentul fata de educatoare (dependenta exagerata/indiferenta/ atasament securizant)
Este foarte atasata de persoana educatoarei: cauta in permananta contactul cu aceasta, inclusiv in activitatile rutiniere din cadrul grupei. Daca aceasta pleaca din incapere, reactioneaza puternic (plange, doreste sa o urmeze).

6. Gradul de antrenare a rabdarii (in obtinerea lucrurilor de care are nevoie, in asteptarea randului).
Este in perioada in care isi antreneaza rabdarea, disponibilitatea catre asteptare. Este inca dificil sa tolereze amanarea nevoilor imediate sau sa isi astepte randul intr-o activitate.

7. Comportamentul fata de reguli (acceptare/sfidare/ocolire)
Se raporteaza pozitiv la regulile stabilite de adult si nu are tendinta de a le incalca intr-o maniera ostentativa. Daca, insa, nu obtine ceea ce vrea protesteaza cu energie.

8. Comportamentul fata de obiectele de joaca (are grija de ele/tinde sa le strice)
Exploreaza obiectele de joaca si uzeaza de functia lor ludica. Le foloseste cu grija si respecta rutina de strangere a lor la finalul activitatii.

9. Comportamente in relatiile cu copiii (conflict/competitie/colaborare)
Atunci cand se simte in siguranta, intra in contact cu ceilalti copii, sub forma unor activitati de joaca. Intra in competitie cu unii dintre ei(pentru atentie si jucarii), iar atunci cauta sprijinul adultului.

10. Raportul dintre timpul petrecut cu ceilalti si cel petrecut in jocuri individuale.
Alterneaza momentele in care isi organizeaza activitatea pe cont propriu cu cele in care se implica in sarcinile de grup. Cauta foarte des interactiunea, comunicarea fiind ceva important pentru ea.

11.Reactii in situatii de stres (se simte criticat/se retrage/reactioneaza energic)
Situatiile cu potential stresant sunt cele in care se prefigureaza despartirea de un adult important (parinti/educatoare). Atunci isi manifesta energic teama si cauta confortul la alti adulti din jur.

12. Gestionarea emotiilor (temeri/izbucniri de furie/impulsivitate)
Isi manifesta foarte expresiv emotiile, iar trairile afective pe care le resimte sunt foarte intense. De multe ori are nevoie de prezenta adultului pentru a le putea modula.

13. Gradul in care acumuleaza cunostinte noi (memorare)
Atunci cand sunt informatii care o intereseaza poate asimila intr-un ritm rapid. Cea mai eficienta strategie de invatare pentru ea este cea care presupune interactiunea, dialogul.

14. Limbajul privind dezvoltarea limbajului.
Are un nivel de dezvoltare a limbajului foarte ridicat in raport cu varsta. Vocabularul este unul amplu, iar structura gramaticala este una complexa pentru acest stadiu.

15. Modalitati de adaptare la nou.
Atunci cand se afla intr-un mediu nou, nevoia ei este aceea de a avea in preajma un adult de incredere cu care sa poate fi in contact. Astfel capata incredere de a explora si se bucura de descoperiri.

Alte aspecte notabile:
Maria detine resurse semnificative in plan verbal si comunicational. Stabileste cu usurinta relatii si dialogheaza in mod firesc. Este util ca in dezvoltarea ei sa fie treptat incurajata in a face cat mai multe lucruri pe cont propriu, fara sprijinul adultului. Astfel va deveni mai autonoma si va capata mai multa incredere in propriile capacitati.

9 comentarii:

  1. Ce fisa frumoasa, Maria este un copil minunat si s-a adaptat frumos in colectivitate .

    RăspundețiȘtergere
  2. Lala, multumim. Mi se pare foarte aproape de adevar, adica eu nu as fi fost in stare sa o caracterizez. Mai trebuie sa ne antrenam rabdarea, aici voi excelati. Daca ai recomandari le primesc cu placere. :-*

    RăspundețiȘtergere
  3. Taman ce vorbeam si cu Adra :)
    Voi cu vorbaria si noi cu rabdarea :)))
    Recomandarea ar fi identica pentru amandoua si pt tine si pt mine : perseverenta.
    Eu sa perseverez cu dezvoltarea limbajului si tu cu cea a rabdarii.
    Vom reusi ce ne propunem cu siguranta dar in timp.

    RăspundețiȘtergere
  4. Fisa a intocmit-o educatoarea la gradi? Frumos CV! Go Maria!

    RăspundețiȘtergere
  5. Ceska, multumim ! Chiar CV. :))
    E facuta de psihologul gradinitei si cu aportul educatoarei.

    RăspundețiȘtergere
  6. Superb! Imi place tare mult descrierea.
    Gand la gand...acum vreo ora am pozat fisele pe care le-am primit azi de la gradi, si noi avem o fisa de evaluare, dar mult mai simpla.

    Oricum e tare emotionant!
    Bravo, Maria!

    RăspundețiȘtergere
  7. Revin...daca atat m-au emotionat primele evaluari, ce n-om face, mami, la bac?!::)

    RăspundețiȘtergere
  8. Ellis, le astept pe blog atunci. Si mie-mi plac mult descrierile astea, ma induioseaza. Nu cred ca voi fi asa la bac. :))

    RăspundețiȘtergere
  9. Parca ar descri-o pe Sophia, sincer. Tot asa intensa, vorbareata si lipita de adulti...

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...