duminică, 17 mai 2009

Intoarcerea la cuib (2)

Moldova mi s-a parut vesela, glumeata si creativa. Casele, iarba, curtile, florile, oamenii si primavara...

La Humor te apuca dorul de Dumnezeu. Manastirea e delicata si primitoare, cu ruine si turn de aparare, cu fatade pictate. Biserica veche, din 1415, e ruinata, reconstruita in 1530. Am ajuns dimineata la Humor, e frumos si soare, desi toata noaptea a plouat.

Biserica Manastirii Voronet a fost ridicata in 1488 in numai trei luni si trei saptamani, pictata 8 ani mai tarziu, cu arhitectura reprezentativa stilului Moldovenesc, ctitorita de voievodul Stefan cel Mare si pe Cuviosul Parinte Daniil.
Aici mi-am permis sa ma asez pe bancile asezate in jurul bisericii si sa admir in liniste arhitectura si pictura, in timp ce Maria escalada in voie intrarea. Era foarte putina lume, probabil avantajul de-a pleca la drum de dimineata, cand altii inca dorm. :)

"Credinta creste prin puterea artei si arta izvoraste din credinta."

Moldovita e frumoasa, cu o pictura complexa si bogata cromatic. Fresca exterioara seamana cu cea de la Humor. Manastirea e sub forma de cetate, cu turnuri si arcada la intrare, impodobita cu rozete si motive florale.

Nu mai calatorim mult pentru a intra si pe portile Sucevitei, ctitorie a familiei Movilestilor, imbinare armonioasa a elementelor de arta bizantina si gotica. Pictura apartine unor exponenti ai scolii moldovenesti de zugravi, cu superba si revelatoarea Scara a virtutilor, ce ilustreaza urcusul spiritual calauzit de credinta si fapte bune.

Am explorat mult Sucevita, parca ni se dezvaluia treptat, am facut multe poze si ne-am simtit foarte bine. Maria a dormit in wrap, iar cand s-a trezit, inainte de a scoate capul, a strigat glumet "bau!" exact cand trecea o maicuta pe langa noi. Zona e superba, dealurile impadurite ce o inconjoara si poieni frumoase pline de iarba.

Pe locul unde a cazut sageata trasa de arcul domnitorului Stefan cel Mare, s-a inaltat lacasul Putnei, intre 1466-1469, sorocita ca loc de odihna vesnica.
"...si asa au fost facut manastire de frumoasa, tot cu aur poleita, zugraveala si pe dinauntru si pe dinafara si acoperita cu plumbu" scrie Ion Neculce. In 1653, cetele lui Timus Hmelnitki au topit acoperisul de plumb si au ars zugraveala, sa extraga aurul cu care erau poleite picturile.

Complexul manastiresc are detalii superbe, inconjurat cu ziduri puternice de piatra. Turnul Tezaurului, cel mai vechi, din 1481, e patrat, cu latura de 9 m, grosimea zidurilor de peste 2 m si inalt de 18. La plecare am aprins o lumanare pentru Voievod.

1. of, Doamne, ce nostalgii mi-ai trezit! primul concediu serios acolo mergem; am sute de fotografii de la ultima escapada in Bucovina, insa tot mai e loc; si cunosc drumul ala de la Putna...pe care noi insa , la dus l-am ratat si am haladuit pe coclauri...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...